Het Heelheid Principe – Anna Lemkow
Het begint steeds duidelijker te worden dat de huidige verdeeldheid tussen volkeren en godsdiensten een bedreiging vormt voor het voortbestaan van de mensheid. Een filosofie waarin juist de nadruk wordt gelegd op de eenheid die achter alle verdeeldheid ligt wordt wel ‘holisme’ genoemd. In de holistische literatuur is tot nu toe ingegaan op de mogelijke verbanden tussen religie (mystiek) en wetenschap (fysica). De maatschappelijke dimensie wordt daarbij vaak onbesproken gelaten. In Het heelheid-principe wordt juist aan deze sociale dimensie van het holisme veel aandacht besteed.
Anna Lemkow bestrijkt in Het heelheid-principe een enorm uitgestrekt terrein van onderwerpen. Eerst behandelt zij de opkomst van de moderne wetenschap en de gevolgen die dat heeft gehad voor ons mens- en wereldbeeld. Daarna betrekt zij de spirituele dimensie in haar betoog, waarbij zij ingaat op de overeenkomsten en verschillen tussen de grote religies van de wereld, de verhouding van religie en wetenschap, en de plaats van de mystiek in het geheel van de menselijke kennis. Ten-slotte bespreekt zij uitvoerig de maatschappelijke ontwikkelingen die het gevolg zijn van de hoge vlucht van de technologie, zoals industrialisering en automatisering. Anna Lemkow schetst de omtrekken van een politieke visie die aangepast is aan de nieuwe wereldorde, waarin men inziet dat Oost en West, Noord en Zuid niet zonder elkaar kunnen leven.
De auteur heeft dertig jaar lang als ontwikkelingseconoom gewerkt bij de Verenigde Naties.
Recensie
In 4 delen wordt een gedegen uitwerking gegeven van een holistisch wereldbeeld en de rol die wetenschap en religie daarin spelen. De auteur baseert haar visie o.a. op 30 jaar ervaring als ontwikkelings-econoom. In deel I worden in hoog tempo stromingen uit de wetenschapsfilosofie opgevoerd en volgt een analyse van het begrip kennis. Deel II is gewijd aan de wetenschap met o.a. een terugblik op de toekomst van mechanistische theorieën, de moderne fysica, evolutietheorie en psi-vermogens. In deze hoeveelheid van informatie zoekt de auteur naar de complementariteit van de verschillende vormen van kennis en ervaringen. In deel III staat de religie centraal en haar verhouding tot de wetenschap. Tot slot een pleidooi voor een holistische economie, waarin aandacht voor de Derde-wereldlanden. Herkenbaar zijn ideeën uit de wijsbegeerte van o.a. Capra, Blavatsky, Einstein, Ouspensky en vele anderen. De tekst wordt ondersteund met veel citaten. De tekst is wetenschappelijk opgesteld en voor lezers die niet vertrouwd zijn met de wetenschapsfilosofie moeilijk te volgen. Geschikt voor studenten in de filosofie, religie en economie.
(Biblion recensie, Suze Huson-Hordijk)