Naar bedrijfsvoering met een ziel – Robert Barrett
Barrett is een internationaal zeer gewaardeerde stuwende kracht achter veranderingsprocessen in mens en bedrijf. Hij benadrukt daarbij een op normen en waarden gebaseerd leiderschap met een inspirerende bedrijfs-voering, die het grote potentieel aan creativiteit en productiviteit in de werknemer weet aan te boren. Hij toont aan dat menselijke waarden, ethiek, spiritualiteit en winst heel goed samen kunnen gaan. Hij geeft daar sprekende voorbeelden van.
Barrett is idealist én realist, en heeft vanuit zijn idealen en zijn ervaring in het bedrijfsleven een model van bedrijfsvoeren ontwikkeld dat visie, maatschappelijk verantwoord ondernemen plus betrokkenheid en voldoening van de werknemer paart aan financieel succes en duurzaamheid. In dit boek legt Barrett zijn visie en aanpak uit, bezield en concreet tegelijk.
Tot zijn aanpak behoort een concreet, door hem ontworpen instrumentarium waarmee bedrijven hun bedrijfscultuur kunnen doorlichten, de knelpunten en mogelijkheden effectief diagnostiseren en een passend stappen-plan opstellen, teneinde via een cultuurverandering bedrijfstransformatie tot stand te brengen.
Baanbrekend, vernieuwend, helder en stimulerend. Belangrijk voor iedereen die geïnteresseerd is in of te maken heeft met leidinggeven in bedrijven en organisaties. Richard Barrett, een voormalig functionaris bij de Wereldbank, heeft zijn eigen onderzoeksinstituut en traint mensen over de hele wereld. In Nederland neemt de belangstelling voor Barretts werk snel toe, mede door de vele activiteiten van door hem gecertificeerde trainers in ons land.
Recensie
In zijn boek doet Richard Barrett een poging om de meest gehanteerde vormen van bedrijfsvoering op te frissen. Zijn visie luidt dat we belangrijke aspecten laten liggen, zoals creativiteit en kennis. Normen en waarden worden genoemd, elementen die niet meetbaar zijn, maar als drijfveren kunnen dienen, in de richting van een nieuw, gedurfd leiderschap. De auteur gaat dan in op aspecten die in relatie tot management en leiderschap niet vaak ter sprake komen: emotioneel en spiritueel welzijn, persoonlijke vervulling, kosmisch bewustzijn, cultuur, interne en externe missie, leiderschapsniveaus (autoritair, dienaar, visionair enzovoort). De praktische waarde van zijn opvattingen treedt niet goed naar voren. Storend zijn de talrijke citaten van de zogenoemde captains of industry, de vele moeilijk te doorgronden schema’s en de vele verhandelingen over de toch weer oude methoden. Daartussen zitten vage, filosofische passages. Kortom, een boek voor een beperkte groep van liefhebbers van opmerkelijke managementconcepten. R.J. Blom