Vereniging met toekomst – Paul de Ruijter, Hans-Peter Lassche
De toekomst op de agenda. Dat klinkt volstrekt logisch en niemand zal het belang ontkennen, maar gebeurt het ook? Organisaties, bedrijven en instellingen zien hun agenda gevuld met dringende zaken die directe aandacht behoeven. Aandacht voor ontwikkelingen op de lange termijn wil er dan nog wel eens bij inschieten. Ook branche- en beroepsverenigingen ontkomen daar vaak niet aan. Toch vinden verenigingen wel genoeg tijd om naar het verleden te kijken, bijvoorbeeld door een jubileumboek of door het vieren van een lustrum. Als een branche- of beroepsvereniging een klein deel van die tijd zou gebruiken om vooruit te kijken, zouden zij minder voor verrassingen komen te staan.
In dit boek wordt, aan de hand van vier casussen, beschreven hoe branche- en beroepsverenigingen de toekomst op de agenda kunnen zetten. Tandartsen, scheepsbouwers, verzekeraars en toeleveranciers zijn daar geen van allen slechter van geworden. Dit boek is bedoeld voor bestuurders, directeuren en beleidsmedewerkers van branche- en brancheorganisaties; voor hen die de ontwikkelingen niet onvoorbereid op zich af willen laten komen, maar die, voor zichzelf, en vooral ten behoeve van hun leden, de toekomst in eigen hand willen nemen. Ir. Paul de Ruijter is directeur-eigenaar van De Ruijter Strategie en richt zich volledig op het uitvoeren en begeleiden van scenario- en strategie- projecten. Drs. Hans-Peter Lassche is freelance journalist .